Vinkkejä uppopalloon

Uppopallossa ei paljon temppuja tehdä. Laji on todella intensiivinen, joten siinä suurin saavutus on olla tehokas. Energian säästäminen ja oikein kohdistaminen ovat tärkeimpiä asioita, joita uppopallon pelaaja voi oppia. Tämän vuoksi tärkein vinkki on treenata kovaa ja säännöllisesti ammattilaisten avustuksella. Tämän yli tai ympäri ei ole pääsemistä.

TipsKun treenaa, on osa-alueita joihin kannattaa kiinnittää enemmän huomiota. Aikaa ei kannata tuhlata lenkkeilyyn, vaan kannattaa suosia lajeja, joissa tehdään samanlaisia liikkeitä kuin uppopallossa, kuten uimista tai hiihtämistä. Myös salilla käyminen voi auttaa, jos siellä treenaa oikeita lihasryhmiä. Tämä takaa sen, että oikeat lihasryhmät kehittyvät ja liiketehokkuus maksimoituu.

Uppopallon pelaaja tarvitsee paljon räjähtävää voimaa. Tätä saa treenaamalla voimia ja nopeutta esimerkiksi vedessä tai painojen avulla. Sykkeen nostaminen maksimiin auttaa kehoa tottumaan rasitukseen ja toimimaan paremmin rasituksen alaisena. Tätä voi treenata vaikka salilla tai spurttien avulla uima-altaassa.

Kestävyys on myös uppopallon pelaajalle tärkeä ominaisuus. Sekä peruskestävyydelle, nopeuskestävyydelle että maksimikestävyydelle on roolinsa lajissa. Veden alla kamppailu ja korille pyrkiminen sekä puolustus vaativat paljon keholta. Pitkäaikainen kestävyys ei ole niin tärkeä lajissa, sillä pelissä ollaan mukana vain pari minuuttia kerrallaan. Uppopallo väsyttää nopeasti, joten vaihtoja tehdään jatkuvasti lennosta.

Energiatehokkuus on erittäin tärkeää uppopallossa. Liikkeiden tarkoituksen mukaisuus auttaa jaksamaan paremmin. Tätä voi kehittää erilaisten koordinaatioharjoitusten avulla. Turha hutilointi ja potkiminen väsyttää pelaajan entistä nopeammin. Nopeat ja yksinkertaiset liikkeet tekevät pelaajasta voittamattoman.

Nopea palautumiskyky auttaa pelaajaa huomattavasti. Vaihtopenkkitaukojen aikana on hyvä kyetä palautumaan nopeasti. Tähän auttavat harjoitukset, joissa syke nostetaan korkealle ja sitten pudotetaan – kuten intervallitreeni. Intervalliharjoituksia voi tehdä juosten, hiihtäen, pyöräillen tai uiden, ja viimeinen onkin tehokkain vaihtoehto uppopalloilijalle.

Peleissä on tärkeää olla skarppina. Pallo voi tulla mistä suunnasta tahansa – ylhäältä, alhaalta, sivusta, edestä tai takaa – joten pelaajan on oltava valmis puolustamaan tai hyökkäämään tilaisuuden sattuessa kohdalle. Pelissä ollaan mukana vain pari minuuttia kerrallaan, joten huomion kiinnittäminen on erittäin tärkeää, mutta se voi silti olla haastavaa lajin raskaan luonteen takia.

Mikäli uppopallo on liian vaativa urheilulajina vielä, voi siihen ottaa osaa esimerkiksi vetoa lyömällä. Näin pelin jännitykseen pääsee mukavasti sisälle ilman, että kotisohvalta tarvitsee liikkua pidemmälle. Koska peli ei ole vielä kaikista suosituin tai suuren yleisön tietoisuudessa, voi vedonlyöntikohteiden ilmestymistä odotellessa keskittyä pelaamaan ipad kolikkopelit eja, jotka antavat mukavan alkujännityksen ennen varsinaisen pelin alkamista. Parhaimmillaan samalla tienataan hiukan lisää pelimerkkejä uppopallon vedonlyöntiin.